Ympäristöviikko
PÄIJÄT-HÄMEEN YMPÄRISTÖVIIKKO 2024

Ympäristöviikolla tehdään kestäviä ratkaisuja ja nautitaan mukavasta yhdessäolosta.

Vuonna 2024 Ympäristöviikon sijaan vietetäänkin YMPÄRISTÖVIIKKOJA 20.5.-5.6.2024

Orimattilassa Ympäristöviikkoja vietetään 20.5.-5.6.2024 yhdessä Asikkalan, Hartolan, Heinolan, Hollolan, Iitin, Kärkölän, Lahden, Padasjoen ja Sysmän. Viikot päättyvät YK:n Maailman ympäristöpäivään 5.6.

Viikkojen teemana on MUUTTUVA ILMASTO. Orimattilassa, Heinolassa ja Lahdessa on jo oma ilmasto-ohjelma tai –suunnitelma.  Ne seitsemän Päijät-Hämeen kuntaa, joilla sitä ei vielä ole, ovat juuri laatimassa sellaisia.

Heräsikö Sinulla ajatuksia tästä? Lähtisitkö toteuttamaan kanssamme omaa tapahtumaa tai tempausta ympäristöviikoille? Ole rohkea ja lähde mukaan viikkojen hulinaan!

TULE MUKAAN

Ympäristöviikoilla eri tahot järjestävät itsenäisesti ympäristöaiheisia tapahtumia ja tempauksia kuten luontoretkiä, kierrätystapahtumia, luentoja tai vaikkapa siivoustalkoita.

Ympäristöviikkojen vuosittain vaihtuvalla teemalla halutaan nostaa esiin ja lisätä tietoutta yhteiseen ympäristöömme vaikuttavista asioista. Kaikki ovat tervetulleita mukaan Ympäristöviikoille. Voit järjestää tapahtuman tai teemapäivän tai osallistua muiden järjestämiin tapahtumiin. Tärkeää on huomata, kuinka yhdistämällä voimamme vaikutamme ympäristöön pienilläkin teoilla. ilmoita tempauksesi tai tapahtumasi mukaan ympäristöviikoille Orimattilan yhteyshenkilön kautta.

Orimattilan ympäristöviikkojen yhteyshenkilö:
Ympäristönsuojelusihteeri Kirsi Liukkonen-Hämäläinen
kirsi.liukkonen-hamalainen@orimattila.fi
puh 040-521 6733.

Miten Päijät-Hämeen julistekilpailu näkyy Orimattilassa?

Ympäristöviikkoja varten Päijät-Hämeen kunnat järjestävät yhteisen julistekilpailun. Ympäristöviikkojen julistekilpailun aiheena on myös MUUTTUVA ILMASTO. Miten muuttuva ilmasto näkyy elämässämme täällä Orimattilassa? Tai maailmalla?

Orimattilassa julistekilpailu järjestetään vain alakoululaisille. Osallistuvien töiden tulee olla perillä Orimattilan kaupungintalolla viimeistään maanantaina 22.4.2024 klo 16. Kilpailutyön voi toteuttaa haluamallaan tekniikalla.

Orimattilassa kaikkien osallistuneiden alakoululaisten joukosta palkitaan kolme parasta kilpailutyötä. Jokaisesta kunnasta paras työ osallistuu myös kuntien väliseen loppukilpailuun. Kilpailuun osallistuneista töistä kootaan näyttely Orimattilan kirjastoon. Töitä julkaistaan myös netissä.

Lue lisää julistekilpailusta

Ympäristöviikkojen yleisökilpailu 2024 kaikille Päijät-Hämeessä

Lisätietoa viikolla 14 ympäristöviikkojen yhteisillä nettisivuilla.