VIRKEÄ-hanke 2024-2025

Orimattilan kaupunki on mukana Euroopan unionin osarahoittamassa kaksivuotisessa hankkeessa.

Orimattilan hankeyhteyshenkilö on ympäristönsuojelusihteeri Kirsi Liukkonen-Hämäläinen.

Mikä hanke?

Viheralan käytännöt luontopohjaisten ratkaisujen kehittämisessä  ( NBS = Nature-based solutions)

Tavoite: kehittää ja antaa työkalut luontopohjaisten ratkaisujen hyödyntämiseen

Sisältö: selvitys, työpaja, koulutuskokonaisuus sekä tukimateriaalia

Yhteistyökunnat: pilottikunnat (Orimattila, Hollola, Riihimäki ja Hämeenlinna) ja työpajakunnat (Heinolan alue (Heinola, Sysmä, Hartola, Iitti), Hausjärvi, Asikkala, Kärkölä ja Hattula).

Valittu neljä pilottikuntaa (Orimattila, Hollola, Riihimäki ja Hämeenlinna)

• konkreettiset NBS-toteutussuunnitelmat: toteutusideat vähintään viiden kunnan alueelta löytyvälle kohteelle (kehittämistavat ja esimerkkiratkaisut kartalla)
  • kuntiin yhteyshenkilöt, joiden työpanos hankkeen aikana on noin 20-30 tuntia

Tavoitteena myös lisätä vuoropuhelua kuntien ja sidosryhmien välillä

Miksi mukana?

Lisäresursseja ratkaista kuntien akuuteimpia ongelmia

Ilmastonmuutos lieveilmiöineen

Luontokato

Kasvava sääntely ja siihen vastaaminen

Maakuntastrategiat ja kuntastrategiat: luonto ja ympäristö, vastuullisuus

Mitä hyötyä  hanke tuo?

Selvitys NBS- ratkaisujen hyödyntämisen nykytilasta.

Selvityksen pohjalta laadittu yhteinen koosteraportti sekä pienryhmätyöskentely.

Työpajat, joissa käydään läpi NBS-ratkaisujen hyödyntämistä kunnissa.

Koulutukset luontopohjaisiin ratkaisuihin kytkeytyvistä aiheista (mm. LUMO ja ilmasto).

Yhteinen NBS-kortisto eli esimerkit.

Mitä seuraavaksi tapahtuu?

Pilottikunnille, joihin Orimattilakin kuuluu, on tehty alkuhaastattelut ja nyt valmistellaan työtä luontopohjaisten ratkaisujen (NBS) päätöksentekoketjujen tunnistamiseksi sekä suunnitellaan tähän liittyvän työpajan sisältöä ja käytännön järjestelyjä.

Lisäksi hankkeessa on aloitettu suunnitella hankkeeseen olennaisesti liittyvää koulutuskokonaisuutta. Koulutukset on tarkoitus toteuttaa loppuvuodesta 2024 ja alkuvuodesta 2025.