Miksi ja miten ilmastokumppaniksi?

Ilmastokumppaniksi pääset selvittämällä yrityksesi/yhdistyksesi nykytilan ja asettamalla tavoitteet lähivuosille. Ilmastokumppanuuden kautta saat käyttöösi alkukartoituslomakkeen, koottua materiaalia ilmasto- ja ympäristöasioista sekä tukea prosessin läpikäymiseen. Hiilijalanjäljen voit mitata halutessasi WWF:n ilmastolaskurilla.

Tavoitteiden asettamisen jälkeen solmitaan ilmastokumppanuus-sitoumus Orimattilan kaupunginjohtajan kanssa. Saat viestinnän tueksi ’Teemme ilmastotyötä’ -logon käyttöösi. Organisaatiosi tiedot julkaistaan Orimattilan kaupungin nettisivuilla, Päijät-Hämeen liitto ja Orimattilan kaupunki viestivät ilmastokumppanuudesta ja samalla pääset mukaan kumppaniverkostoon.

Yhteistyö ja verkostoituminen kaupungin ja muiden yrittäjien ja yhdistysten kanssa tsemppaa eteenpäin. Vertaistuki muilta samassa tilanteessa olevilta ja hyvät esimerkit helpottavat ja tekevät ilmastotyön pyorittämisestä mukavampaa. Ilmastokumppanuus on jatkuva prosessi, edistymistä seurataan ja tavoitteita tarkennetaan vuosittain.

Ilmastokumppanuus-malli on ollut käytössä Lahden kaupungilla jo vuodesta 2015. Se on osoittautunut toimivaksi järjestelmäksi myös muissa kaupungeissa tehdä ilmastotyötä yhdessä ja saada sille näkyvyyttä. Mallia on nyt laajennettu kattamaan koko Päijät-Häme ja siitä on vähitellen muodostumassa pysyvä toimintamalli.

Mikäli kiinnostuit ilmastokumppanuudesta, tutustu siihen Päijät-Hämeen liiton kokoaman ilmastokumppanuus -sivun kautta.
Voit myös ottaa suoraan yhteyttä Orimattilan ympäristönsuojelusihteeriin Kirsi Liukkonen-Hämäläiseen, puhelimitse 040-5216733 tai sähköpostilla kirsi.liukkonen-hamalainen@orimattila.fi

Ilmastokumppaneiksi lähteneet yritykset ja yhdistykset

Ampun 4H-yhdistys ry

1 Myydään tai lahjoitetaan yhdistyksen tarpeettomat tavarat eteenpäin