Tuen järjestäminen on tärkeä osa Orimattilan varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa. Laadukas pedagogiikka ja vahva yleinen tuki ovat perusta, jonka päälle rakentuu yksilöllisesti suunniteltu, toteutettu ja arvioitu tehostettu tai erityinen tuki. Lapsella on oikeus saada tukea varhaiskasvatuksessa heti, kun tuen tarve on havaittu. Tuen antamisesta annetaan hallintopäätös varhaiskasvatuslain 15 e § (16.12.2021/1183) mukaisesti.
Tuki rakennetaan muokkaamalla toimintatapoja, toiminnan sisältöjä, oppimisympäristöä ja henkilöstöjärjestelyjä lapsiryhmän tarpeita vastaaviksi. Jokainen arjen tilanne on yhtä tärkeä: pukemistilanteet, ruokailu, lepohetki, päivittäin toistuvat siirtymätilanteet ja leikki ovat pedagogisesti suunniteltuja. Kaiken toiminnan keskiössä on kasvattajan ja lapsen välinen lämmin vuorovaikutus.
Huoltajia kuullaan ja he osallistuvat tuen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin. Lapsen tarvitsema tuki ja toimenpiteet kirjataan päiväkodissa ja perhepäivähoidossa olevan lapsen varhaiskasvatus- ja esiopetussuunnitelmaan, jonka päivittämiseen varhaiskasvatuksen erityisopettaja (veo) osallistuu tarvittaessa.
Orimattilassa toimii kolme konsultoivaa varhaiskasvatuksen erityisopettajaa ja yksi varhaiskasvatuksen erityisopettaja Koivikon päiväkodin Tenavat-ryhmässä. Veo on käynneillään mukana lapsiryhmän arjen toiminnoissa, havainnoi lapsiryhmää ja keskustelee henkilökunnan kanssa tehdyistä havainnoista. Veo myös tukee henkilöstöä käytänteiden ja toimintatapojen suunnittelussa erityispedagogista osaamistaan hyödyntäen. Tavoitteena on lapsen tuen tarpeen varhainen tunnistaminen. Veo suunnittelee ja toteuttaa lasten kehitystä tukevaa yksilö- ja pienryhmätoimintaa mahdollisuuksien mukaan. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat tekevät yhteistyötä eri asiantuntijoiden (mm. terapeutit, psykologit) kanssa.