Hyvinvointityö peruskoulussa
Koulujen hyvinvointityön perusta
Yksiköiden hyvinvointityö pohjautuu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin sekä lukion opetussuunnitelman perusteisiin. Hyvinvointityön taustalla ovat myös tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma, poissaoloihin puuttumisen malli, toimenpideohjelma kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisemiseksi sekä alueellinen ja Orimattilan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma. Lisäksi OPS muutosmääräyksessä 1.8.2023 korostettiin yhtenäisen perusopetuksen toimintakulttuuria. Tavoitteena on luoda toimintakulttuuria, joka edistää oppimista, osallisuutta, kouluun kiinnittymistä, hyvinvointia ja kestävää elämäntapaa.
Perusopetuksen ja lukiokoulutuksen tehtävänä on tukea yhteistyössä kotien kanssa lasten ja nuorten oppimista, kehitystä ja hyvinvointia sekä rakentaa heidän myönteistä identiteettiään oppijoina ja oman yhteisön jäsenenä. Koulun hyvinvointitehtävä on jokaisen kouluyhteisön jäsenen vastuulla.
Koulu oppimis- ja kasvuympäristönä
Koulu on kodin rinnalla lasten ja nuorten tärkein elinympäristö. Koulu on täten otollinen ympäristö kohdistaa kaikille lapsille ja nuorille mielenterveyttä edistäviä interventioita. Syksystä 2024 hyvinvointiohjelma kattaa Orimattilassa lapsen koulupolun alakoulusta lukioon.
Laaja-alainen oppilaiden/opiskelijoiden hyvinvoinnin tukeminen on yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. Vahvistamalla koulussa hyvinvointia tukevaa toimintakulttuuria, huolehditaan oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvoinnista.
Hyvinvointitaitojen opettaminen
Hyvinvointitaitojen opettaminen pohjautuu varhaisen puuttumisen ja ennakoimisen näkökulmiin. Tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten hyvinvointia opettamalla heille taitoja, jotka kantavat elämässä eteenpäin, tukevat oppimista ja hyvinvointia yksilön ja yhteisön näkökulmasta. Orimattilan peruskouluissa ja toisella asteella tehtävän hyvinvointityön taustalla on ajatus: ”Hyvinvoiva lapsi/nuori oppii”.
Perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelman perusteissa opetuksen ja kasvatuksen keskeisenä tavoitteena on elämäntaitojen laaja-alainen osaaminen. Niiden yhteisenä tehtävänä on lasten ja nuorten ihmisenä kasvamisen tukeminen. Koulu sisältää kaikki inhimillisen elämän ulottuvuudet ja antaa näin hyvän mahdollisuuden hyvinvointitaitojen tietoiseen kehittämiseen ja opettamiseen.
Hyvinvointiopetus osana kiusaamisen vastaista työtä
Koulun turvallisuudesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen on osa jokaisen koulussa oppilaiden kanssa työskentelevän työtä. Kiusaamisen ennalta ehkäiseminen ja turvallisuuden edistäminen sisältyvät useisiin kohtiin opetussuunnitelmien perusteissa (arvopohja, laaja-alainen osaaminen, eri oppiaineiden tavoitteet/sisällöt). Kiusaamisen vastaisen työn kivijalan muodostavat koulun toimintakulttuuri, yhteisöllisyyden rakentaminen sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettaminen.
Hyvinvointitaidot ovat ennaltaehkäiseviä mielenterveystaitoja. Ne ovat mm. vahvuustaitoja, tunnetaitoja, läsnäolotaitoja ja vuorovaikutustaitoja. Keskittymällä hyvinvoinnin tukemiseen voidaan tehokkaasti ehkäistä myös muita kiusaamiseen limittyviä ilmiöitä kuten syrjintää, häirintää ja vihapuhetta.
Hyvinvointiopetus Orimattilassa
Orimattilan perusopetuksessa ja toisella asteella opetetaan hyvinvointitaitoja. Hyvinvointiohjelma kattaa lapsen koulupolun alakoulusta toiselle asteelle. Hyvinvointitunnit ovat osa kouluilla tehtävää hyvinvointityötä. Alakoulujen viikoittaisen tunnin nimeksi lasten parlamentti on valinnut Hyvis-tunnin. Yläkouluilla hyvinvointitaitoja harjoitellaan Minä ja meidän luokkamme-tunneilla (MML). Lukiossa hyvinvointitaidot kuuluvat opiskelu- ja elämänhallintataitojen kokonaisuuteen, josta jatkossa käytetään nimeä hyvinvointitunti. Hyvinvointiopetus kuuluu lisäksi mm. terveystiedon, ympäristöopin, yhteiskuntaopin, uskonnon, elämänkatsomustiedon, psykologian ja oppilaanohjauksen sisältöihin sekä on osa laaja-alaisen osaamisen taitoja. Oppituntien lisäksi tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu arkisissa tilanteissa on tärkeä osa koulun toimintakulttuuria.
Orimattilan peruskoulujen ja lukion hyvinvointiopetuksen pohjana ovat alueelliset terveyden ja hyvinvoinnin kärjet (HyTe-kärjet). Ne ovat osa alueellista sekä Orimattilan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa. Hyvinvointituntien sisällöt ovat 1. Osallisuus ja yhteisöllisyys, 2. mielen hyvinvointi, 3. Arjen turvallisuus ja 4. Terveelliset elintavat.
Hyvis- tuntien, Minä ja Meidän luokkamme-tuntien sekä lukion hyvinvointituntien sisältöjä ovat mm. osallisuus, ryhmäytyminen, turvataidot, itsetuntemus, vuorovaikutustaidot, tunnetaidot, vahvuudet, resilienssi, tietoisuustaidot ja terveellisten elintapojen vaikutus hyvinvointiimme.
Hyvinvointiohjelmassa ja hyvinvointiopetuksessa korostetaan turvallisen ryhmän ja ryhmäyttämisen tärkeyttä hyvinvoinnin ja oppimisen näkökulmasta ikätasosta riippumatta. Turvallisen ryhmän rakentaminen ja sen rakentumista vahvistavan vuorovaikutuskulttuurin luominen on tärkeä osa kiusaamisen ehkäisyä päivittäisissä ryhmätilanteissa.
Sivistysvaliokunnan vuonna 2023 hyväksymä hyvinvointiohjelma vuosiluokille 1-6 täydentyy yläkoulun ja lukion päivitetyillä hyvinvointiopetuksen suunnitelmilla muodostaen eheän jatkumon koko koulupolun ajalle Orimattilassa. Päivitetyt sisällöt on siirretty paikalliseen opetussuunnitelmaan.