Orimattilan brändin uudistustyö käynnistyi vuoden 2022 lopussa ja uusi brändi esiteltiin huhtikuun alussa 2023. Brändin myötä uusiksi menivät mm. kaupungin logo, värimaailma ja puhuttelutapa.
Brändityötä tehtiin yhdessä mainostoimisto Creative Cruen kanssa. Työ aloitettiin kysymällä kaupunkilaisten näkemyksiä Orimattilasta brändikyselyllä netissä ja jalkautumalla kaupungin keskeisille paikoille pop up -bränditoimistojen merkeissä. Tämän jälkeen brändiä kehitettiin työpajoissa Creative Cruen ja kaupungin brändityöryhmän kesken.
Kyselyn ja jatkotyöstön avulla brändille saatiin ydin, joka on tiivistettävissä neljään sanaan: alkuperäinen, aito, ainutlaatuinen ja omanlainen. Ytimen pohjalta Orimattilalle luotiin konsepti, joka kiteyttää kaupungin olemuksen. Idea konseptista taas kiteytyy Orimattilan nimeen: Orimattilan oohon ja aahan. Niistä löytyy kaikki, joka erottaa meidät muista ja toisaalta ohjaa suuntaa, johon haluamme mennä. Osana brändikonseptia omimme nämä kirjaimet käyttöömme.
Orimattilan O – ooh! – kuvaa positiivista yllätystä ja A – aah! – ihastelevaa ihmetystä. Kaupunkimme herättää molempia tunnetiloja. Toisaalta taas, kun puhutaan hyvästä elämästä, Orimattila on kaiken A ja O. Meiltä löytyy kaikki, mitä siihen tarvitaan. Mutta koska olemme olleet aina hitusen omintakeisia ja tehneet asiat omalla tavallamme, meillä puhutaankin päinvastoin kaiken oosta ja aasta.
Brändikonsepti kiteytyykin lauseeseen: Orimattila – Elämää oosta aahan. Se kuvastaa sitä, mitä me tulevaisuudessa olemme, hyvän elämän aineksia oosta aahan, ja matkaa, jonka me sinne taitamme – täynnä ihmetystä ja ihastelua. Elämä, ihmisen paras aika, eletään oon ja aan välissä.
Tutustu tarkemmin brändiimme brändiohjeistosta, jonka löydät tämän sivun liitteistä.