Jasmin Anoschkin ja Soili Talja: Jumalatar ja koala, Orimattilan taidemuseo 21.1.-3.4.2022

Jasmin Anoschkin (s. 1980) ja Soili Talja (s. 1958) pitivät viime vuonna kaksi yhteisnäyttelyä, toisen Joensuun taidemuseossa ja toisen Tampereella osana Finlayson Art Area FAAn kesänäytttelyä. Nyt on vuorossa Orimattila, jossa nähdään Anoschkinin veistoksia ja Taljan maalauksia.

Keramiikasta käsin rakennetut fiktiiviset eläinhahmot juhlivat keskellä intensiivisiä lähes abstrakteja maalauksia. Näyttelykokonaisuuden tunnelma on samaan aikaan sekä hyvin inhimillinen että leikittelevä. Anoschkin ja Talja ovat vanhoja ystäviä ja entisiä työhuonenaapureita Keravalta. Nykyisin molemmat asuvat ja työskentelevät pääkaupunkiseudulla. Ajatus yhteisestä näyttelystä liittyy pitkälti siihen, että näyttelyn tekeminen yhdessä on hauskempaa kuin yksin. Monet asiat ripustuksesta jännitykseen ja kustannuksista teosvalintoihin pystyy yhteisessä näyttelyssä jakamaan kollegan kanssa.

Kun toinen tekee maalauksia ja toinen veistoksia tulee näyttelytila käytettyä optimaalisesti. Nyt oman lisänsä tuo Orimattilan taidemuseon kokoelmaripustus, jonka sekaan osa teoksista asettuu.

Taljan maalausten viiva on sensuelli ja värinkäyttö syvää ja monikerroksista. Niissä voi nähdä ihmishahmoja, symboleja ja fyysistä läsnäoloa. Anoschkinin veistokset ovat inhimillisiä versioita ihmisten rakentamasta keinotekoisesta eläinkuvastosta. Ne ovat lähestyttäviä ja värikkäitä, todellisia persoonallisuuksia.

Parhaimmillaan veistosten ja maalausten liitto on luonteva, mutta silti yllättävä. Välillä maalauksissa on samoja sävyjä kuin veistoisten lasitteissa, välillä ripustuksessa voi leikitellä myös kontrasteilla. Kaiken kaikkiaan vuoropuhelu synnyttää maailman, joka on kutsuva ja kaunis.

Lisätietoja kuraattori Veikko Halmetoja, , p. 044 215 3005