Kirvun Pitäjäseura ry, Ismo Junnan muistohylly

Lions Club Orimattila / Viljamaa kunnioittaa leijonaveljensä Ismo Junnan (23.8.1933 Kirvu – 7.11.2020 Orimattila) muistoa lahjarahalla, jonka käytöstä on saanut päättää Ismo Junnalle tärkeä Kirvun Pitäjäseura.

Pitäjäseura on neuvotellut Orimattilan kirjaston kanssa Junnalle nimetyn hyllyn perustamisesta. Hyllyyn on hankittu kaikki Kirvua koskevat koulupiirien ja kylien historiakirjat, joita kirjastossa ei vielä ollut. Koulupiirien kirjat on kustantanut 1980-2000-luvuilla Kirvu-Säätiö. Pari kirjaa on myyty loppuun, joten ne jäävät puuttumaan kokoelmasta.

Kirvu on luovutettuun Karjalaan jäänyt pitäjä, jonka asukasluku oli vuonna 1939 lähes 9000 henkeä ja pinta-ala 650 km2. Kirvu oli maatalousvaltainen, mutta teollisuustuotanto oli nousussa: 60 % Suomen huopatuotannosta tuli Kirvusta. Pitäjässä oli myös vientisahoja, nahka- ja tiilitehtaita sekä myllyjä. Kirvun Luonnonparantola oli suuri yksittäinen työnantaja. Sairalan evankelinen kansanopisto jatkaa Iitissä Perheniemen opistona.

Kirvun pääsijoituskunnat sodan jälkeen 1944 olivat Kärkölä, Mäntsälä, Orimattila ja Pukkila. Kirvun Tietävälän kyläläiset asutettiin lähes kylästä kylään Orimattilan Tönnöön. Kylä sai nimen Tietävälä myös Orimattilassa.

Hyllyn avajaiset pidetään Orimattilan kirjastossa, os. Lahdentie 65, 16300 Orimattila, tiistaina 29.6.2021 klo 13.

Samassa tilaisuudessa luovutetaan Orimattilan kaupungille filosofian tohtori Pirkko Sallinen-Gimplen Orimattilan Tietävälässä tekemät haastattelut vuodelta 1965.

Pirkko Sallinen-Gimpl otti kansatieteellisten opintojensa tutkimuskohteeksi kulttuurin siirtymisen ja säilymisen Karjalasta Hämeeseen kahdenkymmenen vuoden aikana. Tutkimus tehtiin haastatellen kaikkien uuden Tietävälän talojen asukkaat, joita oli 28. Pirkko Sallinen-Gimpl on tavattavissa avajaisissa.

Lisätietoja        Kirvun Pitäjänseuran puheenjohtaja Hannele Inkinen, .