Orimattilan kaupunki järjesti kannabis-infon torstai-iltana. Virtuaalisessa tapahtumassa kannabiksesta, sen vaikutuksista ja käytön ehkäisystä oli kuulemassa lähes 50 vanhempaa ja nuorten kanssa työskentelevää.

Kannabiksen käyttö on voimakkaassa nousussa koko Suomessa, Päijät-Hämeessä ja myös Orimattilassa. Trendi huomioidaan Orimattilan nuorten ehkäisevän työn suunnitelmassa, jota päivitetään parhaillaan. Valtaosa nuorista ei kuitenkaan ole kokeillut tai käyttänyt kannabista.

- Käyttö on lisääntynyt erityisesti nuorten aikuisten keskuudessa, kertoo Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n kannabistyöstä vastaava Kim Kannussaari.

Kiinnostus kannabista kohtaan ja tieto esimerkiksi siitä, mistä kannabista voi hankkia, on yleistynyt. Samaan aikaan keskustelu kannabiksesta on kärjekästä, mikä voi hankaloittaa nuoren kanssa aiheesta puhumista.

Kannabiksen haitat ovat introvertempejä kuin esimerkiksi alkoholin, ne tulevat näkyviin hitaammin ja niitä on itse vaikea todeta. Yksi asia molemmille päihteille on kuitenkin yhteinen: mitä aiemmin aloittaa ja mitä runsaammin käyttää, sen enemmän niistä on haittaa.

- Erityisesti nuorilla kannabiksen ei-toivottuja vaikutuksia ovat tapaturmaherkkyys, ihmissuhdeongelmat ja epämiellyttävät ahdistuksen kokemukset, Kannussaari kuvailee.

Nuoret kärsivät myös herkemmin pitkäaikaisen, runsastuvan käytön vaikutuksista.

- Näitä ovat esimerkiksi muistin ja oppimisen heikkeneminen, masentuneisuuden ja ahdistuneisuuden riskin kasvu, riippuvuus, passiivisuus ja saamattomuus, luettelee Kannussaari.

Kaverin kautta

Kun nuori koittaa kannabista, se tapahtuu tyypillisesti kavereiden kautta.

- Esimerkiksi kotibileissä tutun tuttu voi tarjota sätkää. Nuoren kanssa on hyvä käydä etukäteen läpi, miten tässä tilanteessa voisi toimia. Olisi tärkeää vahvistaa rohkeutta, jotta nuori voi halutessaan sanoa kiitos ei ja poistua paikalta.

Nuorelle kannattaa tuoda myös esiin, että kasvatus, käyttö ja hallussapito ovat huumausainelain mukaan aina rikos, josta myös seuraa rangaistus.

- Kun kannabiksen käytöstä jää kiinni, poliisin tietojärjestelmään tulee merkintä. Esimerkiksi käyttörikos näkyy 5 vuotta ja tulee esiin turvallisuusselvityksissä, Kannussaari muistuttaa.

- Turvallisuusselvitys tehdään esimerkiksi jos haet poliisiksi, puolustusvoimiin, ministeriöihin, vartijaksi, pelastusopistoon tai poliisiammattikorkeakouluun. Merkintä voi tarkoittaa sitä, että opiskelu- tai työpaikka jää saamatta.

Jos vanhempi löytää kotoa kannabiksen käyttöön liittyviä välineitä, esimerkiksi marihuanaa minigrip-pussissa tai sätkäpaperia, nuoren kanssa kannattaa istahtaa alas.

- Kannabikselta suojaaviksi tekijöiksi voidaan katsoa turvallinen, huolehtiva kasvuympäristö, lähiympäristön vastuullinen suhtautuminen päihteisiin sekä hyvät sosiaaliset taidot ja verkostot, Kannussaari sanoo.

Nuorta suojaa myös onnistumisen kokemukset.

- Hyvä itsetunto ja positiivishenkinen minäkuva suojaavat lasta ja nuorta, Kannussaari summaa.

- Olisi hyvä, että löytyisi edes yksi asia, mistä tykkää. Samalla nuori voi löytää yhteisön, johon voi kiinnittyä, hän kannustaa.

Vinkkejä keskusteluun

Kunnioita keskustelua

Keskeytä mitä olit tekemässä, jos nuori hakeutuu keskusteluun kanssasi, ja tarjoa kiireetöntä läsnäoloa nuorelle.

Ota selvää

Mitä minä ajattelen kannabiksesta?  Mitkä ovat riskejä minun mielestäni? Mitä meidän perheessä seuraisi, jos nuori jäisi kiinni huumeiden käytöstä? Pysyttele faktoissa. Älä esitä aiheesta enempää, kuin mitä tiedät. Kaikkea ei kenenkään tarvitse tietää, eikä kukaan tiedäkään. Jos ette kumpikaan tiedä varmasti, tarkistakaa faktat luotettavasta lähteestä.

Kiinnostus kannabikseen

Kiinnostus kannabikseen voi olla myös halu ymmärtää ilmiötä. Se voi olla myös keino saada sinut vanhempana reagoimaan tai saada paikka kaveripiiristä.

Et ole yksin

Tutustu, ainakin moikkaa nuoren kaverit aina. Tutustu myös nuoren ystävien vanhempiin, soita vaikka sopiaksesi yökyläilystä. Ota nuoren kavereiden puhelinnumerot muistiin myös itselle.

Päihdekasvatus

On osa jokapäiväistä elämää ja tapahtuu arjen tilanteissa. Se on tarttumista keskusteluihin päihteistä, mutta ennen kaikkea vuorovaikutusta ja läsnäoloa.

Nuoria saattaa pelottaa jäädä kiinni vanhemmilleen. Salailu ja kiinni jäämisen välttely voivat johtaa vaaratilanteisiin, etenkin, jos nuori ei osaa tai uskalla pyytää apua, kun päihteiden kanssa tulee ongelmia. Muistuta nuorta, että vaikka tulisi tehtyä virheitä, vanhempien tuki ja rakkaus säilyvät.

Jos nuori jää kiinni kannabiksen käytöstä, yritä olla syyttämättä, syyllistämättä ja syyllistymättä. Sen sijaan kuuntele nuorta. Kysy käytön syistä ja motiiveista. Tuo esiin oma huolesi nuoren kiinnostuksesta kannabikseen.

Akuutissa päihtymistilanteessa huolehdi nuoren turvallisuudesta ja siirrä keskustelu seuraavaan aamuun. Jaksa toistuvasti palata aiheeseen, vaikka sillä hetkellä nuori nostelisi niskojaan ja kieltäisi kaiken.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry

Kannabishanke